OPINIA PROMOTORSKA
		Prof. dr hab. Wojciech Orawiec
		
		(Akademia Muzyczna im. Stanisława 
		Moniuszki w Gdańsku)
Podstawę moich realnych oczekiwań, że 
		przedsięwzięcie artystyczne i pisarskie Kandydata związane z procedurą 
		postępowania doktorskiego zakończy się pomyślnym rezultatem oparłem na 
		długoletniej obserwacji działalności pana Dariusza Batora. Wcześniej 
		znany mi jako młody utalentowany, a obecnie już z bogatym stażem 
		zawodowym fagocista, w trakcie pisania dysertacji dał się poznać jako 
		osoba dojrzała
		z ogromną pasją, otwarty na wszelkie nowości, dociekliwy i niezwykle 
		konsekwentny
		w działaniu. Moje nadzieje na dobry efekt końcowy wzrastały 
		proporcjonalnie do ogromnego trudu pisarskiego i artystycznego, który 
		włożony został przez Kandydata
		nie tylko w przygotowanie programu koncertowego w ramach Dzieła 
		artystycznego,
		jego opisu, ale także w niezwykle staranną realizację drobiazgowych 
		zadań technicznych, pisarskich i artystycznych. Doktorant podjął temat 
		niezwykle ważny
		dla reprezentowanej przez siebie specjalności z pozycji pedagoga o 
		długoletnim stażu oraz praktykującego równolegle profesjonalną grę na 
		fagocie i kontrafagocie muzyka. Wykazując podobieństwa i różnice 
		konstrukcyjne oraz wynikające stąd
		zadania wykonawcze przeprowadzone zostały bardzo szczegółowe analizy 
		wszystkich zagadnień związanych z technikami gry na tych instrumentach. 
		Powstało dzieło imponujące, pomieszczona na ponad 350-stronicach 
		teoretyczna praca, która
		porządkuje i systematyzuje wszystko co dotyczy fagotu i kontrafagotu, 
		ale również
		wnosi wiele nowych uwag do dotychczasowej skarbnicy wiedzy o tych 
		instrumentach
		i sztuce gry na nich. W tym kształcie może stanowić doskonały 
		merytoryczny poradnik metodyczno-wykonawczy i to nie tylko dla 
		polskojęzycznych sympatyków muzyki fagotowej, ale też – po 
		przetłumaczeniu na inne języki – dla całej społeczności muzyków 
		grających na podwójnostroikowych instrumentach dętych.
		
		Dzieło artystyczne oraz jego opis zapisane zostały w wersji 
		elektronicznej,
		a część teoretyczna także w postaci papierowej i tworzą logiczną całość.
		Treść opisu, po wstępie ujęta została w cztery merytoryczne rozdziały, 
		zakończenie, podsumowanie w języku angielskim, bibliografie, wykazy 
		skrótów i symboli, spisy ilustracji i przykładów muzycznych, wykaz 
		tabel, indeks nazwisk i nazw, wykaz
		utworów na kontrafagot tabele chwytów na kontrafagot wraz z ich opisami 
		a także
		kopię manuskryptu Sonaty B na fagot Girolamo Paolo Besozziego. 
		Zestaw nagranych utworów obejmujący: Sonatę na fagot i fortepian 
		op. 9 Gustava Schrecka, Sonatę B
		na fagot i basso continuo Girolamo Paolo Besozziego oraz 
		transkrypcję tej samej sonaty na kontrafagot i fortepian, a także 
		Sonatę na kontrafagot i fortepian op. 113 Terje Bjørn Lerstada, 
		zapisanych w formie elektronicznej na dwóch płytach CD, posłużył 
		Autorowi jako pretekst do scharakteryzowania szeroko pojętych technik 
		gry i ogólnie rozumianej problematyki wykonawczej. Są tam zawarte 
		wartościowe i praktyczne pod względem wykonawczym porady sugerowane 
		przez Autora zastosowania ciekawych powiązań aplikatury. Wskazane 
		zostały oryginalne pomysły, które gwarantują niekiedy jedyną możliwość 
		poprawnej artystycznie realizacji konkretnie wskazanych fragmentów 
		muzycznych. Zdefiniowane zostały implikacje pedagogiczne w odniesieniu 
		do współczesnych technik wykonawczych, którymi powinien dysponować muzyk
		wobec stawianych mu współcześnie wymagań w profesjonalnym zespole
		wykonawczym. Autor konsekwentnie prowadził długoletnie badania i własne
		obserwacje, ale skorzystał również z ponad 50-u pozycji piśmienniczych 
		literatury przedmiotu zarówno w języku polskim, jak i poza nim oraz z 
		wielu dostępnych źródeł internetowych. Sposób w jaki Doktorant wywiązał 
		się ze swoich obowiązków
		w zakresie przygotowania pracy doktorskiej, a w szczególności części 
		opisowej,
		osadzonej w szerokim kontekście historycznym i merytorycznym budzi mój
		autentyczny respekt. Starając się wypełnić swój obowiązek, promotorowi 
		przypadła
		rola tylko dyskretnego towarzyszenia, by pomniejszyć ewentualne ryzyko w 
		dążeniu
		do osiągnięcia autorskiego sukcesu. Dysertacja mgr Dariusza Batora jest 
		dziełem wyjątkowo wartościowym i potrzebnym. W sposób istotny wypełnia 
		lukę, jaka istnieje
		w w piśmiennictwie dotyczącym sztuki odtwórczej w omawianym zakresie. 
		Poszerza zasoby fachowej literatury przedmiotu. W kontekście niedoboru w 
		języku polskim literatury dedykowanej fagotowi, działanie to jest 
		niezwykle istotne, tak w aspekcie artystycznym jak i metodycznym. Warto 
		podkreślić, że mgr Dariusz Bator w swym
		dziele posługuje się dojrzałym językiem i słownym i dźwiękowym, myśli 
		formułuje
		jasno i precyzyjnie. Dla prezentacji poruszanych zagadnień używa bardzo 
		precyzyjnego języka i udowadnia, że terminologia stosowana nie tylko 
		w teorii muzyki ale również
		w niezbędnym zakresie, w medycynie czy psychologii stanowi znakomitą 
		część wiedzy, którą posiadł. Przypisy, cytowana literatura, przykłady 
		nutowe oraz tabele wplecione w tekst pracy zostały niezwykle starannie 
		wykonane, co czyni z części opisowej i dzieła artystycznego 
		przedsięwzięcie naukowo-artystyczne na bardzo wysokim poziomie.
		Ze względu na wskazany powyżej bogaty staż orkiestrowy Autora postawione 
		tezy są wnikliwie analizowane a wnioski końcowe mają umocowanie naukowe 
		i charakteryzują się celnością, gdyż sprawdzone w działaniu praktycznym. 
		Jego praca jest jedynym –
		nie tylko na skalę lokalną – tak kompleksowo traktującym dziełem o 
		wszystkich zagadnieniach związanych z fagotem i instrumentem pokrewnym. 
		Z pełnym
		przekonaniem podpisuję się pod refleksją końcowa Autora wyrażoną w 
		słowach:
Wierzę, że dysertacja ta, w której 
		szczegółowo przedstawiłem problematykę związaną
		z aspektami techniczni-wykonawczymi występującymi w grze na dwóch 
		pokrewnych instrumentach, przyczyni się do przeprowadzenia oczekiwanych, 
		i jakże koniecznych zmian w systemie kształcenia polskich muzyków. 
		Uważam, że wprowadzenie zajęć 
		nauki gry – nie tylko na kontrafagocie, ale na innych pokrewnych 
		instrumentach jest niezbędne, i w najbliższej przyszłości stanie się 
		rzeczywistością w polskich wyższych szkołach muzycznych.
		
		Reasumując, praca doktorska mgr Dariusza Batora poprzez swą formę 
		oraz treść jest oczywistym wkładem twórczym i oryginalnym w sferę 
		poszerzania kultury muzycznej w naszym kraju. Doktorant, w moim 
		przekonaniu, rozwiązał z naddatkiem założone zagadnienie 
		teoretyczno-artystyczne i spełnił bez zastrzeżeń wymagania art. 13 ust.
		1 ustawy z dnia 14.03.2003 roku. Przedstawiona do postępowania 
		przewodowego dysertacja dowodzi, że Kandydat dysponuje kompleksową 
		wiedzą teoretyczną
		i umiejętnościami do prowadzenia samodzielnej pracy artystycznej. Jego 
		zasób
		wiedzy, zdobyte doświadczenie estradowe, kultura osobista a także 
		szerokie zainteresowania są wyróżniające i z pełną ufnością oczekuję, że 
		warunek 
		procedury przewodowej zostanie zaakceptowany w wystarczającym zakresie 
		przez 
		PT Recenzentów.
 
RECENZJA Nr 1
		Prof. dr hab. Marek Barański
		(Akademia Muzyczna im. Karola 
		Szymanowskiego w Katowicach)
		
		DZIEŁO ARTYSTYCZNE
Po wysłuchaniu zawartości płyty można 
		z całą pewnością stwierdzić,
		że Doktorant to artysta w pełni ukształtowany, dysponujący bardzo dobrą 
		techniką, stabilną intonacją, pełnym – wyrównanym w całej skali 
		dźwiękiem. Dzieło artystyczne
		jest dowodem wysokiego poziomu i profesjonalnego warsztatu wykonawczego
		Pana mgra Dariusza Batora. W zaprezentowanym nagraniu od pierwszej do 
		ostatniej
		frazy słychać perfekcyjne opanowanie obu instrumentów (fagotu i 
		kontrafagotu),
		jak również niebywałą intuicję muzyczną wspieraną determinacją w 
		przekazywaniu
		treści w każdym drobnym aspekcie. To co cechuje to znakomite wykonanie,
		to przede wszystkim: poszukiwanie współbrzmień z partnerami, doskonała 
		artykulacja,
		wspólne kształtowanie frazy, wielka dbałość o intonację i precyzyjna 
		realizacja
		oznaczeń dynamicznych. W tym miejscu pragnę wyrazić słowa uznania dla 
		znakomitych współtwórców i partnerów dzieła artystycznego, które 
		zaprezentował Doktorant.
		Utwory zarejestrowane na płycie są zgodne z zainteresowaniami i tematem 
		pracy Doktoranta. Szczególnie podobały mi się – Sonata na fagot i 
		basso continuo Girolamo Paolo Besozziego (transkrypcja na 
		kontrafagot i fortepian) oraz Sonata na kontrafagot
		i fortepian op. 113 i fortepian Terje Bjørn Lerstada. Przedstawione 
		powyżej cechy
		i zalety wykonawstwa artystycznego doktoranta robią jeszcze większe 
		wrażenie.
		Słychać tutaj entuzjazm i radość, lekkość oraz niebywałe umiejętności 
		techniczne
		i wyrazowe, które tak niezwykle trudno przekazać na tym jednym w swoim 
		rodzaju
		i niedocenianym instrumencie jakim jest kontrafagot.
 
CZĘŚĆ OPISOWA
Część opisowa pracy doktorskiej mgra 
		Dariusza Bator jest bardzo obszerna
		i szczegółowa i merytorycznie uzupełnia dzieło artystyczne. Składa się z 
		czterech rozdziałów, poprzedzonych wstępem i dopełnionych podsumowaniem. 
		Całość wieńczy obszerne bibliografia, wykaz skrótów oraz symboli, spis 
		ilustracji, spis przykładów muzycznych, wykaz tabel, indeks nazwisk i 
		nazw, wykaz utworów na kontrafagot,
		tabela chwytów na kontrafagot marki Püchner Model 28 i kopia 
		manuskryptu:
		Sonata per il fagoto Solo col Basso del Signor Bezozi.
		
		Głównym 
		celem dysertacji
		jest porównanie technik gry na fagocie i kontrafagocie
		systemu 
		niemieckiego.
		W sposób szczegółowy i obszerny Doktorant przedstawia podobieństwa i 
		różnice, 
		jakie w nich występują. W rozdziale pierwszym
		pt. „Historyczny zarys 
		rozwoju
		budowy fagotu i kontrafagotu” opisany został rozwój budowy fagotu i 
		kontrafagotu
		oraz opis pierwowzorów instrumentów. W następnym rozdziale pt. „Ogólna 
		charakterystyka budowy ciała oraz funkcji życiowych organizmu człowieka
		w odniesieniu do wykonawstwa instrumentalnego, ze szczególnym 
		uwzględnieniem
		gry na fagocie i kontrafagocie” Doktorant przedstawia wiele
		informacji 
		dotyczących budowy oraz funkcjonowania ludzkiego organizmu w kontekście 
		wykonawstwa muzycznego. Tematyka związana z wiedzą z zakresu 
		pozamuzycznych dziedzin nauki, takich jak np.: filozofia, biologia oraz 
		anatomia, ujęta została
		w wielopłaszczyznowym spojrzeniu na mechanizmy 
		łączące procesy psychofizyczne
		w wykonawstwie muzycznym, którego 
		elementami są techniki gry oraz posługiwanie
		się nimi.
		Trzeci rozdział „Techniki gry na fagocie i kontrafagocie w kontekście 
		procesów psychofizycznych” jest główną częścią rozprawy doktorskiej. Jej 
		Autor klasyfikuje wszystkie cechy fagotu i kontrafagotu. Wyszczególnia w 
		nich atrybuty: tożsame, wykazujące podobieństwo oraz różnicujące oba 
		instrumenty, po czym zestawia je
		w formie tabeli. Jest to również bardzo szczegółowa analiza cech fagotu 
		i kontrafagotu
		w takich elementach, ja między innymi: technika gry, przygotowanie 
		instrumentów
		do gry, postawa, technika palcowa, zadęcie czy oddychanie. W czwartym 
		rozdziale
		pt.: „Utwór muzyczny w aspekcie technik wykonawczych” Autor 
		dysertacji referuje wszystkie elementy dzieła muzycznego, takie jak: 
		artykulacja, dźwięk i jego
		właściwości, melodyka, rytm, metrum, agogika, dynamika, harmonia, fraza 
		oraz ekspresja. Powyższe elementy wykonawcze poddane są bardzo 
		szczegółowej analizie technicznej, również w odniesieniu do dzieła 
		artystycznego tejże pracy doktorskiej. Doktorant w sposób czytelny i 
		wszechstronny traktuje problematykę określona w tytule, tworząc pracę 
		pełną wiedzy historycznej, a także wnikliwych analiz.
		
		Całość pracy 
		Doktoranta cechuje gruntowna znajomość tematu, która została czytelnie 
		przełożona
		na papier. Od pierwszych zdań związek treści z określonym w tytule pracy 
		założeniem
		jest wielokrotnie przywoływany i bardzo czytelny. Uwagi końcowe 
		przynoszą dodatkowo autorskie, dobrze wyważone wnioski i podsumowanie 
		wszystkich
		tez zawartych w części opisowej pracy.
KONKLUZJA
Stwierdzam, że mgr Dariusz Bator w przedstawionej pracy doktorskiej wykazał się dojrzałością oraz samodzielnością artystyczną, popartą wiedzą teoretyczną. W sposób wyczerpujący, szczegółowy i oryginalny przedstawił porównanie technik gry na fagocie i kontrafagocie systemu niemieckiego, które pomogą instrumentalistom i pedagogom bliżej poznać i zmienić wizerunek tego pięknego instrumentu, jakim jest kontrafagot. Jestem głęboko przekonany, że praca doktorska mgra Dariusz Bator spełnia wymagania art. 13. ust. 1 Ustawy z dnia 13 marca 2003 roku.
		RECENZJA Nr 2
		dr hab. Grzegorz Dąbrowski, prof. AM
		
		(Akademia Muzyczna im. Feliksa 
		Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
DZIEŁO ARTYSTYCZNE
Prezentowane nagranie przekonuje nas, 
		że Pan Dariusz Bator to z pewnością jeden
		z najwybitniejszych fagocistów, jak również kontrafagocistów w kraju. 
		Grę Doktoranta cechuje głęboki, plastyczny dźwięk. Pewność intonacyjna 
		oraz precyzja rytmiczna
		to niewątpliwie atuty Artysty. W Jego grze dostrzegamy ogromną 
		wrażliwość oraz
		ekspresję, wszystkie te cechy, które wyzwalają u słuchacza 
		zainteresowanie i emocje.
		Z wielką swobodą kształtuje dźwięk i operuje wibracją oraz dynamiką. 
		Zauważamy nienaganną technikę oraz zróżnicowaną artykulację. Doktorant 
		prowadzi narracje wyraziście, logicznie i przekonywująco. Bardzo dobra 
		współpraca z współwykonawcami dodaje spójności i podkreśla wyrazistość 
		używanych środków artystycznego przekazu.
		Od strony technicznej nagranie jest poprawne, balans i proporcje 
		właściwe. Z wielkim zainteresowaniem wysłuchałem utworów realizowanych 
		na kontrafagocie t.j. Sonatę B-dur na fagot i basso continuo 
		Girolamo Paolo Besozziego (w transkrypcji na kontrafagot
		i fortepian), jak również Sonatę na kontrafagot i fortepian op. 
		113 Terje Bjørn Lerstada. Również w grze na tym wyjątkowym i nie 
		docenianym instrumencie Doktorant prezentuje umiejętności zasługujące na 
		najwyższy podziw.
CZĘŚĆ OPISOWA
Opis dzieła, który jest integralną 
		częścią pracy doktorskiej, składa się ze wstępu, czterech rozdziałów, 
		zakończenia, Summary, bibliografii, wykazu skrótów oraz symboli, spisu 
		ilustracji i przykładów muzycznych, wykazu tabel i utworów na 
		kontrafagot, tabeli chwytów na fagot i kontrafagot. Doktorant umieszcza 
		również kopię manuskryptu Sonaty B-dur na fagot i basso continuo 
		Girolamo Paolo Besozziego.
		
		Chcąc przybliżyć ewolucję fagotu i 
		kontrafagotu Autor pracy w pierwszym rozdziale skupia się na historii 
		budowy wyżej wymienionych instrumentów. Zawarte w nim zostały informacje 
		o poprzednikach fagotu i są uzupełnieniem innych prac doktorskich czy 
		też habilitacyjnych, napisanych przez polskich fagocistów uprzednio 
		podejmujących ten wątek. Ze względu na brak materiałów źródłowych w 
		języku polskim odnoszących
		się do rozwoju budowy kontrafagotu praca 
		Doktoranta stanowi całkowicie nowe ujęcie tematu w polskim 
		piśmiennictwie. Oprócz historiograficznego kontekstu omawianych 
		instrumentów
		w rozdziale pierwszym przedstawiona jest również sylwetka Susan Nigro – 
		amerykańskiego pedagoga i wirtuoza gry na kontrafagocie. Autor 
		przedstawia także
		ogólną charakterystykę stroików do fagotu i kontrafagotu z 
		uwzględnieniem wielu
		często jaskrawych różnic jakie w nich występują.
		
		Rozdział drugi zatytułowany jest: „Ogólna charakterystyka budowy ciała 
		oraz funkcji życiowych organizmu człowieka w odniesieniu do wykonawstwa 
		instrumentalnego,
		ze szczególnym uwzględnieniem gry na fagocie i kontrafagocie”. W 
		rozdziale tym
		opisane są niektóre układy narządowe człowieka, ogólna charakterystyka 
		ich budowy anatomicznej oraz podstawowe funkcje jakie pełnią z 
		perspektywy, muzyka – instrumentalisty. Doktorant uzupełnia wiedzę z 
		zakresu pozamuzycznych dziedzin nauki takich jak: biologia, anatomia 
		oraz filozofia, które ujęte zostały w wielopłaszczyznowym spojrzeniu na 
		funkcje łączące procesy psychofizyczne w wykonawstwie muzycznym.
		
		Główna 
		część rozprawy doktorskiej to rozdział trzeci, zatytułowany: „Techniki 
		gry na fagocie i kontrafagocie w kontekście procesów psychofizycznych”. 
		Autor klasyfikuje wszystkie cechy fagotu i kontrafagotu, wykazuje 
		podobieństwa oraz przedstawia różnice, po czym zestawia je w formie 
		tabeli. W dalszej części rozdziału Doktorant szczegółowo omawia 
		problematykę związaną z technikami gry na fagocie i kontrafagocie. Uwagi 
		jego dotyczą: techniki palcowania w kontekście ruchu palców, 
		umiejscowienie stroika między wargami ust, wpływ budowy stroika na 
		zadęcie oraz sposób jego funkcjonowania, siła zadęcia, wydobycie 
		dźwięku, praca języka, ruchy zadęciowe, intonacyjno-barwowa kontrola 
		zadęcia, zależności pomiędzy technikami zadęcia i oddychania oraz 
		stroikiem fagotowym i kontrafagotowym. Omówiona także w rozdziale 
		trzecim została technika oddychania.
		
		Rozdział czwarty zatytułowany: „Utwór muzyczny w aspekcie technik 
		wykonawczych”
		to oryginalna analiza środków wyrazu oraz szeroko rozumianego 
		wykonawstwa muzycznego. W rozdziale tym wszystkie elementy dzieła 
		muzycznego takie jak: artykulacja, dźwięk i jego właściwości, melodyka, 
		rytm, metrum, agogika, dynamika, harmonia, fraza oraz ekspresja poddane 
		są bardzo szczegółowej analizie technicznej. Każdy z powyższych 
		elementów wykonawczych prezentowany jest w odniesieniu
		do dzieła artystycznego pracy doktorskiej.
		
		Podsumowując pracę Autor przedstawia subiektywne spostrzeżenia oraz 
		uwagi
		dotyczące roli kontrafagotu we współczesnych realiach. Ważnym elementem
		dysertacji jest obszerny spis utworów na kontrafagot oraz autorski zbiór 
		chwytów,
		które z pewnością okażą się przydatne każdemu fagociście. Konstrukcja 
		pracy spełnia wszelkie wymogi formalne. Tezy oraz myśli przedstawiane są 
		w sposób logiczny i spójny. Pan mgr Dariusz Bator swobodnie posługuje 
		się językiem naukowym, używa właściwej terminologii. Badania 
		przeprowadzone przez Doktoranta opierają się o szeroką literaturę 
		przedmiotu. Strona edytorska prezentowanej pracy nie budzi zastrzeżeń; 
		cytaty, przypisy, przykłady nutowe wkomponowane są w tekst przejrzyście, 
		czytelnie i logicznie.
KONKLUZJA
Reasumując można stwierdzić, iż praca 
		doktorska Pana mgr Dariusza Batora,
		tj. zarejestrowane nagranie wraz z jego opisem, stanowi wartościowe 
		przedsięwzięcie naukowo-artystyczne i niewątpliwie przyczyni się do 
		rozwoju dyscypliny artystycznej, którą Doktorant reprezentuje. Praca 
		Doktoranta jest dziełem nowatorskim, ponieważ porządkuje i systematyzuje 
		wszystko co dotyczy fagotu ze szczególnym uwzględnieniem jego basowej 
		odmiany – kontrafagotu. Uważam, że Pan mgr Dariusz Bator wykazał się 
		głęboką wiedzą zarówno w teorii, jak i praktyce oraz umiejętnością 
		przeprowadzenia samodzielnej pracy badawczej i artystycznej. W moim 
		przekonaniu Doktorant rozwiązał założone zagadnienie artystyczne i 
		spełnił wymagania art. 13. ust. 1 Ustawy z dnia 13.03.2003 roku. Pracę 
		Pana mgr Dariusza Batora przyjmuję bez zastrzeżeń.