OPINIA PROMOTORSKA
Prof. dr hab. Wojciech Orawiec
(Akademia Muzyczna im. Stanisława
Moniuszki w Gdańsku)
Podstawę moich realnych oczekiwań, że
przedsięwzięcie artystyczne i pisarskie Kandydata związane z procedurą
postępowania doktorskiego zakończy się pomyślnym rezultatem oparłem na
długoletniej obserwacji działalności pana Dariusza Batora. Wcześniej
znany mi jako młody utalentowany, a obecnie już z bogatym stażem
zawodowym fagocista, w trakcie pisania dysertacji dał się poznać jako
osoba dojrzała
z ogromną pasją, otwarty na wszelkie nowości, dociekliwy i niezwykle
konsekwentny
w działaniu. Moje nadzieje na dobry efekt końcowy wzrastały
proporcjonalnie do ogromnego trudu pisarskiego i artystycznego, który
włożony został przez Kandydata
nie tylko w przygotowanie programu koncertowego w ramach Dzieła
artystycznego,
jego opisu, ale także w niezwykle staranną realizację drobiazgowych
zadań technicznych, pisarskich i artystycznych. Doktorant podjął temat
niezwykle ważny
dla reprezentowanej przez siebie specjalności z pozycji pedagoga o
długoletnim stażu oraz praktykującego równolegle profesjonalną grę na
fagocie i kontrafagocie muzyka. Wykazując podobieństwa i różnice
konstrukcyjne oraz wynikające stąd
zadania wykonawcze przeprowadzone zostały bardzo szczegółowe analizy
wszystkich zagadnień związanych z technikami gry na tych instrumentach.
Powstało dzieło imponujące, pomieszczona na ponad 350-stronicach
teoretyczna praca, która
porządkuje i systematyzuje wszystko co dotyczy fagotu i kontrafagotu,
ale również
wnosi wiele nowych uwag do dotychczasowej skarbnicy wiedzy o tych
instrumentach
i sztuce gry na nich. W tym kształcie może stanowić doskonały
merytoryczny poradnik metodyczno-wykonawczy i to nie tylko dla
polskojęzycznych sympatyków muzyki fagotowej, ale też – po
przetłumaczeniu na inne języki – dla całej społeczności muzyków
grających na podwójnostroikowych instrumentach dętych.
Dzieło artystyczne oraz jego opis zapisane zostały w wersji
elektronicznej,
a część teoretyczna także w postaci papierowej i tworzą logiczną całość.
Treść opisu, po wstępie ujęta została w cztery merytoryczne rozdziały,
zakończenie, podsumowanie w języku angielskim, bibliografie, wykazy
skrótów i symboli, spisy ilustracji i przykładów muzycznych, wykaz
tabel, indeks nazwisk i nazw, wykaz
utworów na kontrafagot tabele chwytów na kontrafagot wraz z ich opisami
a także
kopię manuskryptu Sonaty B na fagot Girolamo Paolo Besozziego.
Zestaw nagranych utworów obejmujący: Sonatę na fagot i fortepian
op. 9 Gustava Schrecka, Sonatę B
na fagot i basso continuo Girolamo Paolo Besozziego oraz
transkrypcję tej samej sonaty na kontrafagot i fortepian, a także
Sonatę na kontrafagot i fortepian op. 113 Terje Bjørn Lerstada,
zapisanych w formie elektronicznej na dwóch płytach CD, posłużył
Autorowi jako pretekst do scharakteryzowania szeroko pojętych technik
gry i ogólnie rozumianej problematyki wykonawczej. Są tam zawarte
wartościowe i praktyczne pod względem wykonawczym porady sugerowane
przez Autora zastosowania ciekawych powiązań aplikatury. Wskazane
zostały oryginalne pomysły, które gwarantują niekiedy jedyną możliwość
poprawnej artystycznie realizacji konkretnie wskazanych fragmentów
muzycznych. Zdefiniowane zostały implikacje pedagogiczne w odniesieniu
do współczesnych technik wykonawczych, którymi powinien dysponować muzyk
wobec stawianych mu współcześnie wymagań w profesjonalnym zespole
wykonawczym. Autor konsekwentnie prowadził długoletnie badania i własne
obserwacje, ale skorzystał również z ponad 50-u pozycji piśmienniczych
literatury przedmiotu zarówno w języku polskim, jak i poza nim oraz z
wielu dostępnych źródeł internetowych. Sposób w jaki Doktorant wywiązał
się ze swoich obowiązków
w zakresie przygotowania pracy doktorskiej, a w szczególności części
opisowej,
osadzonej w szerokim kontekście historycznym i merytorycznym budzi mój
autentyczny respekt. Starając się wypełnić swój obowiązek, promotorowi
przypadła
rola tylko dyskretnego towarzyszenia, by pomniejszyć ewentualne ryzyko w
dążeniu
do osiągnięcia autorskiego sukcesu. Dysertacja mgr Dariusza Batora jest
dziełem wyjątkowo wartościowym i potrzebnym. W sposób istotny wypełnia
lukę, jaka istnieje
w w piśmiennictwie dotyczącym sztuki odtwórczej w omawianym zakresie.
Poszerza zasoby fachowej literatury przedmiotu. W kontekście niedoboru w
języku polskim literatury dedykowanej fagotowi, działanie to jest
niezwykle istotne, tak w aspekcie artystycznym jak i metodycznym. Warto
podkreślić, że mgr Dariusz Bator w swym
dziele posługuje się dojrzałym językiem i słownym i dźwiękowym, myśli
formułuje
jasno i precyzyjnie. Dla prezentacji poruszanych zagadnień używa bardzo
precyzyjnego języka i udowadnia, że terminologia stosowana nie tylko
w teorii muzyki ale również
w niezbędnym zakresie, w medycynie czy psychologii stanowi znakomitą
część wiedzy, którą posiadł. Przypisy, cytowana literatura, przykłady
nutowe oraz tabele wplecione w tekst pracy zostały niezwykle starannie
wykonane, co czyni z części opisowej i dzieła artystycznego
przedsięwzięcie naukowo-artystyczne na bardzo wysokim poziomie.
Ze względu na wskazany powyżej bogaty staż orkiestrowy Autora postawione
tezy są wnikliwie analizowane a wnioski końcowe mają umocowanie naukowe
i charakteryzują się celnością, gdyż sprawdzone w działaniu praktycznym.
Jego praca jest jedynym –
nie tylko na skalę lokalną – tak kompleksowo traktującym dziełem o
wszystkich zagadnieniach związanych z fagotem i instrumentem pokrewnym.
Z pełnym
przekonaniem podpisuję się pod refleksją końcowa Autora wyrażoną w
słowach:
Wierzę, że dysertacja ta, w której
szczegółowo przedstawiłem problematykę związaną
z aspektami techniczni-wykonawczymi występującymi w grze na dwóch
pokrewnych instrumentach, przyczyni się do przeprowadzenia oczekiwanych,
i jakże koniecznych zmian w systemie kształcenia polskich muzyków.
Uważam, że wprowadzenie zajęć
nauki gry – nie tylko na kontrafagocie, ale na innych pokrewnych
instrumentach jest niezbędne, i w najbliższej przyszłości stanie się
rzeczywistością w polskich wyższych szkołach muzycznych.
Reasumując, praca doktorska mgr Dariusza Batora poprzez swą formę
oraz treść jest oczywistym wkładem twórczym i oryginalnym w sferę
poszerzania kultury muzycznej w naszym kraju. Doktorant, w moim
przekonaniu, rozwiązał z naddatkiem założone zagadnienie
teoretyczno-artystyczne i spełnił bez zastrzeżeń wymagania art. 13 ust.
1 ustawy z dnia 14.03.2003 roku. Przedstawiona do postępowania
przewodowego dysertacja dowodzi, że Kandydat dysponuje kompleksową
wiedzą teoretyczną
i umiejętnościami do prowadzenia samodzielnej pracy artystycznej. Jego
zasób
wiedzy, zdobyte doświadczenie estradowe, kultura osobista a także
szerokie zainteresowania są wyróżniające i z pełną ufnością oczekuję, że
warunek
procedury przewodowej zostanie zaakceptowany w wystarczającym zakresie
przez
PT Recenzentów.
RECENZJA Nr 1
Prof. dr hab. Marek Barański
(Akademia Muzyczna im. Karola
Szymanowskiego w Katowicach)
DZIEŁO ARTYSTYCZNE
Po wysłuchaniu zawartości płyty można
z całą pewnością stwierdzić,
że Doktorant to artysta w pełni ukształtowany, dysponujący bardzo dobrą
techniką, stabilną intonacją, pełnym – wyrównanym w całej skali
dźwiękiem. Dzieło artystyczne
jest dowodem wysokiego poziomu i profesjonalnego warsztatu wykonawczego
Pana mgra Dariusza Batora. W zaprezentowanym nagraniu od pierwszej do
ostatniej
frazy słychać perfekcyjne opanowanie obu instrumentów (fagotu i
kontrafagotu),
jak również niebywałą intuicję muzyczną wspieraną determinacją w
przekazywaniu
treści w każdym drobnym aspekcie. To co cechuje to znakomite wykonanie,
to przede wszystkim: poszukiwanie współbrzmień z partnerami, doskonała
artykulacja,
wspólne kształtowanie frazy, wielka dbałość o intonację i precyzyjna
realizacja
oznaczeń dynamicznych. W tym miejscu pragnę wyrazić słowa uznania dla
znakomitych współtwórców i partnerów dzieła artystycznego, które
zaprezentował Doktorant.
Utwory zarejestrowane na płycie są zgodne z zainteresowaniami i tematem
pracy Doktoranta. Szczególnie podobały mi się – Sonata na fagot i
basso continuo Girolamo Paolo Besozziego (transkrypcja na
kontrafagot i fortepian) oraz Sonata na kontrafagot
i fortepian op. 113 i fortepian Terje Bjørn Lerstada. Przedstawione
powyżej cechy
i zalety wykonawstwa artystycznego doktoranta robią jeszcze większe
wrażenie.
Słychać tutaj entuzjazm i radość, lekkość oraz niebywałe umiejętności
techniczne
i wyrazowe, które tak niezwykle trudno przekazać na tym jednym w swoim
rodzaju
i niedocenianym instrumencie jakim jest kontrafagot.
CZĘŚĆ OPISOWA
Część opisowa pracy doktorskiej mgra
Dariusza Bator jest bardzo obszerna
i szczegółowa i merytorycznie uzupełnia dzieło artystyczne. Składa się z
czterech rozdziałów, poprzedzonych wstępem i dopełnionych podsumowaniem.
Całość wieńczy obszerne bibliografia, wykaz skrótów oraz symboli, spis
ilustracji, spis przykładów muzycznych, wykaz tabel, indeks nazwisk i
nazw, wykaz utworów na kontrafagot,
tabela chwytów na kontrafagot marki Püchner Model 28 i kopia
manuskryptu:
Sonata per il fagoto Solo col Basso del Signor Bezozi.
Głównym
celem dysertacji
jest porównanie technik gry na fagocie i kontrafagocie
systemu
niemieckiego.
W sposób szczegółowy i obszerny Doktorant przedstawia podobieństwa i
różnice,
jakie w nich występują. W rozdziale pierwszym
pt. „Historyczny zarys
rozwoju
budowy fagotu i kontrafagotu” opisany został rozwój budowy fagotu i
kontrafagotu
oraz opis pierwowzorów instrumentów. W następnym rozdziale pt. „Ogólna
charakterystyka budowy ciała oraz funkcji życiowych organizmu człowieka
w odniesieniu do wykonawstwa instrumentalnego, ze szczególnym
uwzględnieniem
gry na fagocie i kontrafagocie” Doktorant przedstawia wiele
informacji
dotyczących budowy oraz funkcjonowania ludzkiego organizmu w kontekście
wykonawstwa muzycznego. Tematyka związana z wiedzą z zakresu
pozamuzycznych dziedzin nauki, takich jak np.: filozofia, biologia oraz
anatomia, ujęta została
w wielopłaszczyznowym spojrzeniu na mechanizmy
łączące procesy psychofizyczne
w wykonawstwie muzycznym, którego
elementami są techniki gry oraz posługiwanie
się nimi.
Trzeci rozdział „Techniki gry na fagocie i kontrafagocie w kontekście
procesów psychofizycznych” jest główną częścią rozprawy doktorskiej. Jej
Autor klasyfikuje wszystkie cechy fagotu i kontrafagotu. Wyszczególnia w
nich atrybuty: tożsame, wykazujące podobieństwo oraz różnicujące oba
instrumenty, po czym zestawia je
w formie tabeli. Jest to również bardzo szczegółowa analiza cech fagotu
i kontrafagotu
w takich elementach, ja między innymi: technika gry, przygotowanie
instrumentów
do gry, postawa, technika palcowa, zadęcie czy oddychanie. W czwartym
rozdziale
pt.: „Utwór muzyczny w aspekcie technik wykonawczych” Autor
dysertacji referuje wszystkie elementy dzieła muzycznego, takie jak:
artykulacja, dźwięk i jego
właściwości, melodyka, rytm, metrum, agogika, dynamika, harmonia, fraza
oraz ekspresja. Powyższe elementy wykonawcze poddane są bardzo
szczegółowej analizie technicznej, również w odniesieniu do dzieła
artystycznego tejże pracy doktorskiej. Doktorant w sposób czytelny i
wszechstronny traktuje problematykę określona w tytule, tworząc pracę
pełną wiedzy historycznej, a także wnikliwych analiz.
Całość pracy
Doktoranta cechuje gruntowna znajomość tematu, która została czytelnie
przełożona
na papier. Od pierwszych zdań związek treści z określonym w tytule pracy
założeniem
jest wielokrotnie przywoływany i bardzo czytelny. Uwagi końcowe
przynoszą dodatkowo autorskie, dobrze wyważone wnioski i podsumowanie
wszystkich
tez zawartych w części opisowej pracy.
KONKLUZJA
Stwierdzam, że mgr Dariusz Bator w przedstawionej pracy doktorskiej wykazał się dojrzałością oraz samodzielnością artystyczną, popartą wiedzą teoretyczną. W sposób wyczerpujący, szczegółowy i oryginalny przedstawił porównanie technik gry na fagocie i kontrafagocie systemu niemieckiego, które pomogą instrumentalistom i pedagogom bliżej poznać i zmienić wizerunek tego pięknego instrumentu, jakim jest kontrafagot. Jestem głęboko przekonany, że praca doktorska mgra Dariusz Bator spełnia wymagania art. 13. ust. 1 Ustawy z dnia 13 marca 2003 roku.
RECENZJA Nr 2
dr hab. Grzegorz Dąbrowski, prof. AM
(Akademia Muzyczna im. Feliksa
Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
DZIEŁO ARTYSTYCZNE
Prezentowane nagranie przekonuje nas,
że Pan Dariusz Bator to z pewnością jeden
z najwybitniejszych fagocistów, jak również kontrafagocistów w kraju.
Grę Doktoranta cechuje głęboki, plastyczny dźwięk. Pewność intonacyjna
oraz precyzja rytmiczna
to niewątpliwie atuty Artysty. W Jego grze dostrzegamy ogromną
wrażliwość oraz
ekspresję, wszystkie te cechy, które wyzwalają u słuchacza
zainteresowanie i emocje.
Z wielką swobodą kształtuje dźwięk i operuje wibracją oraz dynamiką.
Zauważamy nienaganną technikę oraz zróżnicowaną artykulację. Doktorant
prowadzi narracje wyraziście, logicznie i przekonywująco. Bardzo dobra
współpraca z współwykonawcami dodaje spójności i podkreśla wyrazistość
używanych środków artystycznego przekazu.
Od strony technicznej nagranie jest poprawne, balans i proporcje
właściwe. Z wielkim zainteresowaniem wysłuchałem utworów realizowanych
na kontrafagocie t.j. Sonatę B-dur na fagot i basso continuo
Girolamo Paolo Besozziego (w transkrypcji na kontrafagot
i fortepian), jak również Sonatę na kontrafagot i fortepian op.
113 Terje Bjørn Lerstada. Również w grze na tym wyjątkowym i nie
docenianym instrumencie Doktorant prezentuje umiejętności zasługujące na
najwyższy podziw.
CZĘŚĆ OPISOWA
Opis dzieła, który jest integralną
częścią pracy doktorskiej, składa się ze wstępu, czterech rozdziałów,
zakończenia, Summary, bibliografii, wykazu skrótów oraz symboli, spisu
ilustracji i przykładów muzycznych, wykazu tabel i utworów na
kontrafagot, tabeli chwytów na fagot i kontrafagot. Doktorant umieszcza
również kopię manuskryptu Sonaty B-dur na fagot i basso continuo
Girolamo Paolo Besozziego.
Chcąc przybliżyć ewolucję fagotu i
kontrafagotu Autor pracy w pierwszym rozdziale skupia się na historii
budowy wyżej wymienionych instrumentów. Zawarte w nim zostały informacje
o poprzednikach fagotu i są uzupełnieniem innych prac doktorskich czy
też habilitacyjnych, napisanych przez polskich fagocistów uprzednio
podejmujących ten wątek. Ze względu na brak materiałów źródłowych w
języku polskim odnoszących
się do rozwoju budowy kontrafagotu praca
Doktoranta stanowi całkowicie nowe ujęcie tematu w polskim
piśmiennictwie. Oprócz historiograficznego kontekstu omawianych
instrumentów
w rozdziale pierwszym przedstawiona jest również sylwetka Susan Nigro –
amerykańskiego pedagoga i wirtuoza gry na kontrafagocie. Autor
przedstawia także
ogólną charakterystykę stroików do fagotu i kontrafagotu z
uwzględnieniem wielu
często jaskrawych różnic jakie w nich występują.
Rozdział drugi zatytułowany jest: „Ogólna charakterystyka budowy ciała
oraz funkcji życiowych organizmu człowieka w odniesieniu do wykonawstwa
instrumentalnego,
ze szczególnym uwzględnieniem gry na fagocie i kontrafagocie”. W
rozdziale tym
opisane są niektóre układy narządowe człowieka, ogólna charakterystyka
ich budowy anatomicznej oraz podstawowe funkcje jakie pełnią z
perspektywy, muzyka – instrumentalisty. Doktorant uzupełnia wiedzę z
zakresu pozamuzycznych dziedzin nauki takich jak: biologia, anatomia
oraz filozofia, które ujęte zostały w wielopłaszczyznowym spojrzeniu na
funkcje łączące procesy psychofizyczne w wykonawstwie muzycznym.
Główna
część rozprawy doktorskiej to rozdział trzeci, zatytułowany: „Techniki
gry na fagocie i kontrafagocie w kontekście procesów psychofizycznych”.
Autor klasyfikuje wszystkie cechy fagotu i kontrafagotu, wykazuje
podobieństwa oraz przedstawia różnice, po czym zestawia je w formie
tabeli. W dalszej części rozdziału Doktorant szczegółowo omawia
problematykę związaną z technikami gry na fagocie i kontrafagocie. Uwagi
jego dotyczą: techniki palcowania w kontekście ruchu palców,
umiejscowienie stroika między wargami ust, wpływ budowy stroika na
zadęcie oraz sposób jego funkcjonowania, siła zadęcia, wydobycie
dźwięku, praca języka, ruchy zadęciowe, intonacyjno-barwowa kontrola
zadęcia, zależności pomiędzy technikami zadęcia i oddychania oraz
stroikiem fagotowym i kontrafagotowym. Omówiona także w rozdziale
trzecim została technika oddychania.
Rozdział czwarty zatytułowany: „Utwór muzyczny w aspekcie technik
wykonawczych”
to oryginalna analiza środków wyrazu oraz szeroko rozumianego
wykonawstwa muzycznego. W rozdziale tym wszystkie elementy dzieła
muzycznego takie jak: artykulacja, dźwięk i jego właściwości, melodyka,
rytm, metrum, agogika, dynamika, harmonia, fraza oraz ekspresja poddane
są bardzo szczegółowej analizie technicznej. Każdy z powyższych
elementów wykonawczych prezentowany jest w odniesieniu
do dzieła artystycznego pracy doktorskiej.
Podsumowując pracę Autor przedstawia subiektywne spostrzeżenia oraz
uwagi
dotyczące roli kontrafagotu we współczesnych realiach. Ważnym elementem
dysertacji jest obszerny spis utworów na kontrafagot oraz autorski zbiór
chwytów,
które z pewnością okażą się przydatne każdemu fagociście. Konstrukcja
pracy spełnia wszelkie wymogi formalne. Tezy oraz myśli przedstawiane są
w sposób logiczny i spójny. Pan mgr Dariusz Bator swobodnie posługuje
się językiem naukowym, używa właściwej terminologii. Badania
przeprowadzone przez Doktoranta opierają się o szeroką literaturę
przedmiotu. Strona edytorska prezentowanej pracy nie budzi zastrzeżeń;
cytaty, przypisy, przykłady nutowe wkomponowane są w tekst przejrzyście,
czytelnie i logicznie.
KONKLUZJA
Reasumując można stwierdzić, iż praca
doktorska Pana mgr Dariusza Batora,
tj. zarejestrowane nagranie wraz z jego opisem, stanowi wartościowe
przedsięwzięcie naukowo-artystyczne i niewątpliwie przyczyni się do
rozwoju dyscypliny artystycznej, którą Doktorant reprezentuje. Praca
Doktoranta jest dziełem nowatorskim, ponieważ porządkuje i systematyzuje
wszystko co dotyczy fagotu ze szczególnym uwzględnieniem jego basowej
odmiany – kontrafagotu. Uważam, że Pan mgr Dariusz Bator wykazał się
głęboką wiedzą zarówno w teorii, jak i praktyce oraz umiejętnością
przeprowadzenia samodzielnej pracy badawczej i artystycznej. W moim
przekonaniu Doktorant rozwiązał założone zagadnienie artystyczne i
spełnił wymagania art. 13. ust. 1 Ustawy z dnia 13.03.2003 roku. Pracę
Pana mgr Dariusza Batora przyjmuję bez zastrzeżeń.