WSTĘP
ROZDZIAŁ I
HISTORYCZNY ZARYS ROZWOJU BUDOWY FAGOTU I KONTRAFAGOTU
1. Ogólna klasyfikacja instrumentów z wyróżnieniem fagotu i kontrafagotu
2. Rozwój budowy fagotu
2.1. Szałamaje – przodkowie fagotu i kontrafagotu
2.1.1. Dulcjan
2.1.2. Pomort
2.2. Fagot barokowy
2.3. Fagot klasyczny
2.4. Fagot romantyczny
2.5. Fagot współczesny
3. Rozwój budowy kontrafagotu
3.1. Pierwowzory kontrafagotu
3.1.1. XVIII wiek
3.1.2. Przełom XVIII i XIX wieku
3.1.3. XIX wiek
3.2. Kontrafagot współczesny
4. Podsumowanie
4.1. Opis rozwoju budowy fagotu w zarysie
4.2. Opis rozwoju budowy kontrafagotu w zarysie
5. Susan Nigro – wirtuoz kontrafagotu
6. Stroik fagotowy i kontrafagotowy
ROZDZIAŁ II
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA BUDOWY CIAŁA
ORAZ FUNKCJI ŻYCIOWYCH ORGANIZMU CZŁOWIEKA
W ODNIESIENIU DO WYKONAWSTWA INSTRUMENTALNEGO,
ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM GRY
NA FAGOCIE I KONTRAFAGOCIE
7. Człowiek w nauce
7.1. Układ nerwowy
7.1.1. Mózg
7.1.2. Funkcje mózgu
7.1.3. Wyższe czynności psychiczne
mózgu – „mózg muzyczny”
7.2. Układ ruchu
7.2.1. Układ kostny
7.2.2. Układ mięśniowy
7.2.3. Postawa ciała
7.2.3.1.
Pozycja siedząca
7.2.3.2.
Pozycja stojąca
7.3. Układ oddechowy
7.3.1. Oddychanie
7.3.2. Mechanika oddychania
7.3.3. Cykl oddechowy
7.3.3.1. Wdech
7.3.3.2.
Wydech
7.4. Układ krążenia
7.5. Mięśnie warg
7.6. Zmysł słuchu oraz słuch muzyczny
ROZDZIAŁ III
TECHNIKI GRY NA FAGOCIE I KONTRAFAGOCIE
W KONTEKŚCIE PROCESÓW PSYCHOFIZYCZNYCH
8. Cechy tożsame fagotu i kontrafagotu
9. Cechy fagotu i kontrafagotu wykazujące podobieństwo
10. Cechy różniące fagot i kontrafagot
11. Synteza cech fagotu i kontrafagotu systemu niemieckiego
12. Technika gry
13. Przygotowanie instrumentów do gry
13.1. Konserwacja
13.2. Montaż
13.2.1. Fagot
13.2.2. Kontrafagot
13.3. Ustawienie esów oraz mocowanie stroików
13.3.1. Fagot
13.3.2. Kontrafagot
14. Postawa gry oraz umiejscowienie instrumentów
14.1. Fagot
14.2. Kontrafagot
14.3. Podsumowanie
15. Palcowanie
15.1. Mechanizm klapowy
15.2. Chwyty podstawowe na współczesnym fagocie
15.3. Chwyty podstawowe na współczesnym kontrafagocie
15.4. Chwyty zastępcze na współczesnym fagocie i
kontrafagocie
15.5. Wydobycie dźwięków z użyciem przedęcia
15.6. Skala instrumentu – diapazon oraz zakres brzmieniowy
15.6.1. Fagot
15.6.2. Kontrafagot
15.7. Technika palcowania w kontekście ruchu palców
15.8. Podsumowanie
16. Zadęcie
16.1. Umiejscowienie stroika pomiędzy wargami ust
16.2. Wpływ budowy stroika na zadęcie oraz sposób jego
uformowania
16.3. Siła zadęcia
16.4. Pozycja stroika względem warg ust i ukierunkowanie
powietrza
16.5. Wydobycie dźwięku
16.5.1. Praca języka
16.5.2. Ruchy zadęciowe
16.5.3. Intonacyjno-barwowa kontrola
zadęcia
16.5.4. Zależności pomiędzy
technikami zadęcia i oddychania
oraz stroikiem fagotowym i kontrafagotowym
17. Oddychanie
ROZDZIAŁ IV
UTWÓR MUZYCZNY W ASPEKCIE TECHNIK WYKONAWCZYCH
18. Elementy dzieła muzycznego
18.1. Artykulacja
18.1.1. Staccato (pojedyncze)
18.1.2. Podwójne staccato
18.1.3. Legato
18.2. Dźwięk i jego właściwości
18.2.1. Wysokość dźwięku
18.2.2. Intonacja
18.2.3. Barwa dźwięku
18.2.4. Wolumen brzmieniowy
18.2.5. Wibracja
18.3. Melodia i melodyka
18.3.1.
Kompozytorski błąd – prymy równoległe
w Sonacie B-dur na fagot i basso continuo Girolamo Paolo Besozziego
18.4. Rytm
18.5. Metrum
18.6. Agogika
18.7. Dynamika
18.8. Harmonia
18.9. Fraza
18.10. Ekspresja
ZAKOŃCZENIE
OD AUTORA
SUMMARY
BIBLIOGRAFIA PODMIOTU
BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTU
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
WYKAZ SKRÓTÓW ORAZ SYMBOLI
SPIS ILUSTRACJI
SPIS PRZYKŁADÓW MUZYCZNYCH
WYKAZ TABEL
INDEKS NAZWISK I NAZW
WYKAZ UTWORÓW NA KONTRAFAGOT
TABELA CHWYTÓW NA KONTRAFAGOT PÜCHNER MODEL 28
OPIS CHWYTÓW NA KONTRAFAGOT PÜCHNER MODEL 28
KOPIA MANUSKRYPTU: Sonata per il fagoto Solo
col Basso del Signor Bezozi