Dr Dariusz Bator
fagocista
i kontrafagocista

biografia
curriculum vitae
ContraPianoDuet
Polski Kwartet Fagotowy
koncerty
prowadzone kursy
zdjęcia i filmy
dysertacja
kontakt

strona tytułowa

 

 

 

Efektem wieloletniej współpracy absolwentów warszawskiego Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina, jest powstanie Polskiego Kwartetu Fagotowego.
Jego członkami są:

-
Katarzyna Zdybel-Nam,
- Alicja Kieruzalska,
- Grzegorz Dąbrowski,
- Dariusz Bator,
  Antoni Dąbrowski (współpraca z PKF)

-
czołowi fagociści na stałe związani z najważniejszymi orkiestrami oraz środowiskiem akademickim w Polsce.

Artyści prowadzą ożywioną działalność koncertową - solistyczną i kameralną,
a także pedagogiczną. Występują zarówno na polskich, jak i międzynarodowych scenach muzycznych. Żonglując repertuarem klasycznym oraz muzyką z pogranicza klasyki
i rozrywki - utworami zaaranżowanymi na cztery fagoty i trzy fagoty z kontrafagotem,
dzielą się z publicznością tym, co dla nich najważniejsze - swoją pasją.



............................... pobierz informacje o zespole (.pfd) ...............................

 


Katarzyna Zdybel-Nam

Naukę gry na fagocie rozpoczęła w 1998 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Zamościu w klasie Jerzego Lisaka. W latach 2002-2007 studiowała w Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie prof. dra hab. Zbigniewa Płużka. W 2010 roku z wyróżnieniem ukończyła studia podyplomowe (Solistenklasse) w Hochschule für Musik w Stuttgarcie w klasie
prof. Marka Engelhardta. Studia doktoranckie, które odbyła w Akademii Muzycznej
im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. dra hab. Czesława Klonowskiego, ukończyła w 2015 roku. W 2019 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta wrocławskiej Uczelni.

Artystka jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. W 2012 roku zdobyła
I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie IDRS Ferdinand Gillet-Hugo Fox w Oxfordzie
w stanie Ohio (USA), II nagrodę oraz nagrodę specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Dwa lata wcześniej triumfowała we Włoszech, zdobywając główne nagrody na Międzynarodowym Konkursie Fagotowym im. Gioacchina Rossiniego w Pesaro oraz podczas Międzynarodowego Konkursu Młodych Wykonawców
w Chieri. W 2009 roku została laureatką II nagrody (I nie przyznano) oraz nagrody
za najlepsze wykonanie utworu konkursowego w Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych i Perkusyjnych w Moskwie. W 2016 roku otrzymała główną nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych im. Matthew Ruggiero w Bostonie. W 2019 roku artystka została finalistką konkursu Kaleidoscope w Los Angeles.

Jako solistka wystąpiła z towarzyszeniem wielu znakomitych zespołów: Stuttgarter Kammerorchester, Orchestra Filarmonica di Torino, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonia Varsovia, NFM Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Orkiestra Symfoniczna Konserwatorium Moskiewskiego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej.
Jako muzyk orkiestrowy koncertowała z wieloma renomowanymi orkiestrami, tj.: Orchestre Chambre de Lausanne, Royal Danish Orchestra, Orkiestra Symfoniczna w Göteborgu, Opera w Göteborgu, Orkiestra Symfoniczna w Malmö. Od 2007 roku jest solistką NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Prowadzi działalność pedagogiczną. Od 2018 roku jest wykładowcą Kursu Interpretacji
w Zakresie Gry na Instrumentach Dętych w Dusznikach Zdroju. Prowadziła kursy mistrzowskie oraz konsultacje w wielu szkołach oraz akademiach muzycznych w całej Polsce. W 2017 roku została zaproszona do poprowadzenia kursu oraz wykonania recitalu
w ramach Dnia Instrumentów Podwójnostroikowych w Bostonie. Była także zaproszona
do prowadzenia kursów mistrzowskich w amerykańskich uczelniach, tj.: Berklee, Boston University, New England Conservatory.

W 2014 roku ukazała się jej pierwsza płyta Portrait (CD Accord) oraz płyta „Poezja dźwięków” (TV Zamość). W 2019 roku wspólnie z pianistką Katarzyną Kluczewską wydała płytę Romantic works (Orphee Classics). Swoje dzieła na fagot dedykują jej współcześni kompozytorzy, m.in. Dariusz Przybylski, Marcin Markowicz, Gerard Drozd czy Piotr Radko.

Jest pomysłodawczynią katalogu utworów fagotowych napisanych przez kompozytorów polskich XX wieku: „Nieodkryty potencjał największego indywidualisty w orkiestrze, czyli rzecz o polskiej twórczości na fagot w XX wieku”. Kierunki, style oraz problemy wykonawcze: szkic muzykologiczny. Przedsięwzięcie to zostało zrealizowane wspólnie
z dr Ramoną Słobodzian w ramach programu Białe Plamy - Muzyka i Taniec Instytutu Muzyki i Tańca.



 


Alicja Kieruzalska

Urodziła się w Toronto. Jest absolwentką Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart w klasie fagotu prof. Marca Engelhardta oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogumiła Gadawskiego. W 2011 roku
z wyróżnieniem ukończyła również studia podyplomowe w Stuttgarcie. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem takich fagocistów, jak: Dag Jensen, Marco Postinghel, David Seidel, Gustavo Nunez i Giorgio Mandolesi.

Była stypendystką Ministra Kultury, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, DAAD
oraz fundacji muzyki kameralnej Villa Musica (Niemcy). Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich. Jako kameralistka oraz muzyk orkiestrowy koncertowała w większości
krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii i Egipcie. Współpracowała
m.in. z Royal Philharmonic Orchestra w Londynie, Operą w Hamburgu i w Stuttgarcie, Kammerorchester Heilbronn i Kammerorchester Mannheim, orkiestrami kameralnymi AUKSO i NFM Leopoldinum. Jest założycielką i koordynatorką LutosAir Quintet - kwintetu dętego złożonego z solistów NFM Filharmonii Wrocławskiej.

W latach 2006-2009 była fagocistką i kontrafagocistką Teatru Wielkiego Opery Narodowej
w Warszawie. W latach 2009-2011 była solistką Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Od 2010 roku jest solistką NFM Filharmonii Wrocławskiej.



 


Grzegorz Dąbrowski

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1992) w klasie fagotu prof. Bogumiła Gadawskiego. W latach 1995-1997 studiował w Yale University (USA) pod kierunkiem dra Franka Morellego. Jest laureatem kilku konkursów, w tym pierwszych nagród
w Koszalinie (1986) i we Włoszakowicach (1992). Podczas studiów podjął pracę w orkiestrze Warszawskiej Opery Kameralnej. W latach 1990-2007 współpracował z orkiestrami: Camerata Academia w Warszawie, Polska Orkiestra Radiowa w Warszawie, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie; Philharmonia Orchestra of Yale, Yale Symphony Orchestra, New Haven Symphony, Norwalk Symphony, Lyric Mountain Festival Orchestra; Teatru Muzycznego Roma, Płocka Orkiestra Symfoniczna. W 1999 roku, w drodze konkursu został przyjęty do Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana, z którą odbył tournée
po Europie i USA oraz nagrał CD. W tym czasie rozpoczął również współpracę z Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Orkiestrą Sinfonia Varsovia, którą kontynuuje do chwili obecnej.
We współpracy z tymi zespołami miał okazję wykonać bardzo obszerny repertuar symfoniczny, z uwzględnieniem nowej twórczości (w tym prawykonań) czołowych polskich kompozytorów współczesnych, pod batutą wybitnych dyrygentów jak: Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Henryk Czyż, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Michael Corboz, Kurt Masur, Marc Minkowski, Shinik Hahm, Christopher Warren-Green.

Występował na licznych festiwalach w kraju i za granicą (m.in. Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, La Folle Journee, Schleswig-Holstein, jak również w wielu prestiżowych salach koncertowych Europy
i świata. Przez cały okres pracy zawodowej występuje również jako solista i kameralista. Koncerty fagotowe A. Vivaldiego, W.A. Mozarta, C.M. von Webera miał okazję
wykonywać z orkiestrami filharmonii Lubelskiej, Jeleniogórskiej, Pomorskiej, Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Toruńską Orkiestrą Kameralną i Pilską Orkiestrą Klasyczną oraz w USA z The Connecticut Virtuosi.

W 2012 roku, wraz z pianistką Magdą Swatowską, nagrał płytę z sonatami C. Saint-Saensa, Ch. Koechlina i P. Hindemitha.

Od 1998 roku prowadzi klasę fagotu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy będąc zatrudnionym na stanowisku profesora tejże uczelni.






Dariusz Bator

Urodził się w 1974 roku w Lublinie. Edukacje muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej
I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w rodzinnym mieście. Gry na fagocie uczył się
pod kierunkiem Grażyny Woć-Kowalik oraz Wiesława Kapronia. Dyplom średniej szkoły muzycznej uzyskał w 1994 roku w Państwowej Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera
w Warszawie w klasie fagotu dra hab. Artura Kasperka. W latach 1989-1993 uczęszczał
do II Liceum Ogólnokształcącego im. Hetmana Jana Zamoyskiego do klasy o profilu matematyczno-fizycznym. Od 1994 do 1999 roku studiował grę na fagocie w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Bogumiła Gadawskiego. W maju 1999 roku zdobył I Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie
dla Oboistów i Fagocistów w Sieradzu. W 1999 roku otrzymał stypendium ufundowane
przez The Boston Conservatory. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Suzanne Nelsen - fagot (Boston Symphony Orchestra) oraz Davida Ohaniana - kameralistyka (Canadian Brass oraz członek Boston Symphony Orchestra).

W 1997 roku został przyjęty do Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, gdzie pracował jako fagocista i kontrafagocista przez okres sześciu lat. W latach 1997-2002 współpracował
z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Filharmonią Narodową w Warszawie, Chopin Academy Orchestra oraz Małą Filharmonią (Warszawa). Brał udział w nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji. Pracował pod batutą takich dyrygentów jak: Bassem Akiki,
Jacek Mirosław Błaszczyk, Piotr Borkowski, Tomasz Bugaj, Michel Camen, Henryk Czyż, Gabriel Chmura, Agnieszka Duczmal, Krzesimir Dębski, Przemysław Fiugajski, Walter Gugerbauer, Chikara Imamura, Maurice Jarre, Kurt Masur, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Michał Klauza, Paweł Kotla, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Enio Morricone, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Paweł Przytocki, Sebastian Perłowski, Marek Pijarowski, Wojciech Rajski, Wojciech Rodek, Jerzy Salwarowski, Andrzej Straszyński, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski. Praca w orkiestrach dała mu możliwość występowania z wieloma wybitnymi solistami: Vadim Brodski, Kaja Danczowska, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Marek Drewnowski, Wanda Wiłkomirska, Bronisława Kawalla, Jerzy Marchwiński, Leszek Możdżer, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Regina Smendzianka, Aleksander Bunin, Justus Frantz, Nelson Goerner, Olli Mustonen, Ryszard Karczykowski, Aleksandra Kurzak, José Carreras, Montserrat Caballe, Isabelle Moretti, Tomasz Strahl, Daniel Müller-Scott, Natalia Guttman; zespołami: Bajm, Manam, Perfect. Koncertował we niemal wszystkich krajach Europy grając w największych salach i na festiwalach muzycznych, m.in. w: Atenach, Barcelonie, Birmingham, Dublinie, Düsseldorfie, Alte Oper we Frankfurcie, Istambule, Kijowie, Kolonii, Kopenhadze, Royal Festival Hall w Londynie, Norymberdze, Sztokholmie, Wilnie, Tonhalle w Zurichu, Schleswig-Holstein.

Od 2002 roku jest solistą Orkiestry Opery Wrocławskiej. Równolegle współpracuje
z orkiestrami NFM Leopoldinum oraz Wratislavia.

Lata 2003-2005 to okres Mistrzowskich Studiów Podyplomowych w Akademii
Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, które odbywał pod kierunkiem
prof. dra hab. Czesława Klonowskiego. Od 2005 roku zatrudniony jest we wrocławskiej Akademii Muzycznej. W latach 2017-2019 pełnił funkcję Prodziekana Wydziału Instrumentalnego tejże Uczelni.

We wrześniu 2019 roku obronił pracę doktorską napisaną pod kierunkiem naukowym
p
rof. dra hab. Wojciecha Orawca (Gdańsk) pt.: "Podobieństwa i różnice w technikach gry
na fagocie i kontrafagocie systemu niemieckiego".

Jest założycielem zespołu ContraPianoDuet oraz Polskiego Kwartetu Fagotowego,
którego działalność artystyczna została zainaugurowana koncertem kameralnym
w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w październiku 2020 roku.






Antoni Dąbrowski (współpraca z PKF)

Jest fagocistą młodego pokolenia, który na stałe współpracuje z PKF. Naukę gry na fagocie rozpoczął w 2012 roku w Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych
I i II stopnia im. Grażyny Bacewicz w Warszawie. Uczył się w klasie Andrzeja Budejko
oraz dra hab. Grzegorza Dąbrowskiego, prof. ucz. - swojego ojca. Umiejętności doskonalił
na kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Zbigniewa Płużka, Leszka Wachnika, Arkadiusza Adamczyka, Damiana Lipienia, Artura Kasperka, Katarzynę Zdybel-Nam,
Sophie Dartigalongue oraz Matthiasa Racza.

Jest laureatem konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. Grand Prix Konkursu Instrumentów Dętych im. Bolesława Strawy i Franciszka Krzemińskiego w Lublinie.

Jako solista i kameralista koncertuje w kraju i za granicą. Wraz ze Szkolną Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykonał „Andante i rondo węgierskie” op. 35 C.M. von Webera oraz „Koncert fagotowy” Michała Spisaka. Trzykrotnie został przyjęty do Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Lutosławski Youth Orchestra. Współpracuje także z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie oraz Polską Orkiestrą
Muzyki Filmowej.

Obecnie studiuje w klasie prof. dra hab. Zbigniewa Płużka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.