Efektem wieloletniej współpracy absolwentów warszawskiego Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina, jest powstanie Polskiego Kwartetu
Fagotowego.
Jego członkami są:
-
Katarzyna Zdybel-Nam
-
Alicja
Kieruzalska
-
Grzegorz Dąbrowski
-
Antoni Dąbrowski (współpraca z PKF)
Michał Wawrzyniak (współpraca z PKF)
- czołowi fagociści na stałe związani z najważniejszymi orkiestrami
oraz środowiskiem akademickim w Polsce.
Artyści prowadzą ożywioną działalność koncertową - solistyczną i
kameralną,
a także pedagogiczną. Występują zarówno na polskich, jak i
międzynarodowych scenach muzycznych. Żonglując repertuarem klasycznym
oraz muzyką z pogranicza klasyki
i rozrywki - utworami zaaranżowanymi na cztery fagoty i trzy fagoty z
kontrafagotem,
dzielą się z publicznością tym, co dla nich najważniejsze - swoją pasją.
............................... pobierz informacje
o zespole (.pfd) ...............................
Naukę gry na fagocie rozpoczęła w 1998
roku w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola
Szymanowskiego w Zamościu w klasie Jerzego Lisaka. W latach 2002-2007
studiowała w Akademii Muzycznej
w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie prof. dra hab. Zbigniewa Płużka. W 2010 roku
z wyróżnieniem ukończyła studia podyplomowe (Solistenklasse) w Hochschule für
Musik w Stuttgarcie w klasie
prof. Marka Engelhardta. Studia
doktoranckie, które odbyła w Akademii Muzycznej
im. Karola Lipińskiego
we Wrocławiu pod kierunkiem prof. dra hab. Czesława Klonowskiego,
ukończyła w 2015 roku. W 2019 roku uzyskała stopień doktora
habilitowanego. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta wrocławskiej
Uczelni.
Artystka jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. W 2012 roku
zdobyła
I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie IDRS Ferdinand Gillet-Hugo Fox w
Oxfordzie
w stanie Ohio (USA), II nagrodę oraz nagrodę specjalną na VI
Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Dwa
lata wcześniej triumfowała we Włoszech, zdobywając główne nagrody na
Międzynarodowym Konkursie Fagotowym im. Gioacchina Rossiniego w Pesaro
oraz podczas Międzynarodowego Konkursu Młodych Wykonawców
w Chieri. W 2009 roku została laureatką II nagrody (I nie przyznano)
oraz nagrody
za najlepsze wykonanie utworu konkursowego w Międzynarodowym Konkursie
Instrumentów Dętych i Perkusyjnych w Moskwie. W 2016 roku otrzymała
główną nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych im.
Matthew Ruggiero w Bostonie. W 2019 roku artystka została finalistką
konkursu Kaleidoscope w Los Angeles.
Jako solistka wystąpiła z towarzyszeniem wielu znakomitych zespołów:
Stuttgarter Kammerorchester, Orchestra Filarmonica di Torino,
Orchestra Filarmonica Marchigiana, Polska Orkiestra Radiowa,
Sinfonia Varsovia, NFM Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna
Filharmonii Wrocławskiej, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie,
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Symfoniczna
Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w
Zamościu, Orkiestra Symfoniczna Konserwatorium Moskiewskiego, Orkiestra
Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej.
Jako muzyk orkiestrowy
koncertowała z wieloma renomowanymi orkiestrami,
tj.: Orchestre
Chambre de Lausanne, Royal Danish Orchestra,
Orkiestra Symfoniczna w Göteborgu, Opera w Göteborgu,
Orkiestra Symfoniczna w Malmö. Od 2007 roku jest solistką NFM
Filharmonii Wrocławskiej.
Prowadzi działalność pedagogiczną. Od 2018 roku jest wykładowcą Kursu Interpretacji
w Zakresie Gry na Instrumentach Dętych w
Dusznikach Zdroju. Prowadziła kursy mistrzowskie oraz
konsultacje w wielu szkołach oraz akademiach muzycznych w całej Polsce.
W 2017 roku została zaproszona do poprowadzenia kursu oraz wykonania
recitalu
w ramach Dnia Instrumentów Podwójnostroikowych w Bostonie. Była także
zaproszona
do prowadzenia kursów mistrzowskich w amerykańskich uczelniach, tj.: Berklee, Boston University, New England Conservatory.
W 2014 roku
ukazała się jej pierwsza płyta Portrait (CD Accord) oraz płyta „Poezja
dźwięków” (TV Zamość). W 2019 roku wspólnie z pianistką Katarzyną Kluczewską wydała płytę Romantic works (Orphee Classics). Swoje dzieła
na fagot dedykują jej współcześni kompozytorzy, m.in. Dariusz
Przybylski, Marcin Markowicz, Gerard Drozd czy Piotr Radko.
Jest pomysłodawczynią katalogu utworów fagotowych napisanych
przez kompozytorów polskich XX wieku: „Nieodkryty potencjał największego
indywidualisty
w orkiestrze, czyli rzecz o polskiej twórczości na fagot w XX wieku”.
Kierunki, style oraz problemy wykonawcze: szkic muzykologiczny.
Przedsięwzięcie to zostało zrealizowane wspólnie
z dr Ramoną Słobodzian
w ramach programu Białe Plamy - Muzyka i Taniec Instytutu Muzyki i
Tańca.
Urodziła się w Toronto. Jest absolwentką
Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart w
klasie fagotu prof. Marca Engelhardta oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogumiła Gadawskiego. W
2011 roku
z wyróżnieniem ukończyła również studia podyplomowe w Stuttgarcie. Swoje
umiejętności doskonaliła pod kierunkiem takich fagocistów, jak: Dag
Jensen, Marco Postinghel, David Seidel, Gustavo Nunez i Giorgio
Mandolesi.
Była stypendystką Ministra Kultury, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci,
DAAD
oraz fundacji muzyki kameralnej Villa Musica (Niemcy).
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich. Jako kameralistka oraz
muzyk orkiestrowy koncertowała w większości
krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii i Egipcie.
Współpracowała
m.in. z Royal Philharmonic Orchestra w Londynie, Operą w Hamburgu
i w Stuttgarcie, Kammerorchester Heilbronn i Kammerorchester
Mannheim, orkiestrami kameralnymi AUKSO i NFM Leopoldinum.
Jest założycielką i koordynatorką LutosAir Quintet - kwintetu
dętego złożonego z solistów NFM Filharmonii Wrocławskiej.
W latach 2006-2009 była fagocistką i kontrafagocistką Teatru Wielkiego
Opery Narodowej
w Warszawie. W latach 2009-2011 była solistką Polskiej Orkiestry
Sinfonia Iuventus.
Od 2010 roku jest solistką NFM Filharmonii Wrocławskiej.
Absolwent Akademii Muzycznej im.
Fryderyka Chopina w Warszawie (1992) w klasie fagotu prof. Bogumiła
Gadawskiego. W latach 1995-1997 studiował w Yale University (USA) pod
kierunkiem dra Franka Morellego. Jest laureatem kilku konkursów, w tym
pierwszych nagród
w Koszalinie (1986) i we Włoszakowicach (1992). Podczas studiów podjął
pracę w orkiestrze Warszawskiej Opery Kameralnej. W latach 1990-2007
współpracował z orkiestrami: Camerata Academia w Warszawie,
Polska Orkiestra Radiowa w Warszawie, Polska Filharmonia Kameralna w
Sopocie; Philharmonia Orchestra of Yale, Yale Symphony
Orchestra, New Haven Symphony, Norwalk Symphony,
Lyric Mountain Festival Orchestra; Teatru Muzycznego Roma, Płocka
Orkiestra Symfoniczna. W 1999 roku, w drodze konkursu został przyjęty do
Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana, z którą odbył
tournée
po Europie i USA oraz nagrał CD. W tym czasie rozpoczął również
współpracę z Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Orkiestrą Sinfonia
Varsovia, którą kontynuuje do chwili obecnej.
We współpracy z tymi zespołami miał okazję wykonać bardzo obszerny
repertuar symfoniczny, z uwzględnieniem nowej twórczości (w tym
prawykonań) czołowych polskich kompozytorów współczesnych, pod batutą
wybitnych dyrygentów jak: Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki,
Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Henryk Czyż, Jerzy Semkow, Stanisław
Skrowaczewski, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jacek
Kaspszyk, Michael Corboz, Kurt Masur, Marc Minkowski, Shinik Hahm,
Christopher Warren-Green.
Występował na licznych festiwalach w kraju i za granicą (m.in.
Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal
Ludwiga van Beethovena, La Folle Journee, Schleswig-Holstein,
jak również w wielu prestiżowych salach koncertowych Europy
i świata. Przez cały okres pracy zawodowej występuje również jako
solista i kameralista. Koncerty fagotowe A. Vivaldiego, W.A. Mozarta,
C.M. von Webera miał okazję
wykonywać z orkiestrami filharmonii Lubelskiej, Jeleniogórskiej,
Pomorskiej, Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie, Płocką Orkiestrą
Symfoniczną, Toruńską Orkiestrą Kameralną i Pilską Orkiestrą Klasyczną
oraz w USA z The Connecticut Virtuosi.
W 2012 roku, wraz z pianistką Magdą Swatowską, nagrał płytę z sonatami
C. Saint-Saensa, Ch. Koechlina i P. Hindemitha.
Od 1998 roku prowadzi
klasę fagotu
w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy W 2021 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Urodził się w 1974 roku w
Lublinie. Edukacje muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej
I i II stopnia
im. Tadeusza Szeligowskiego w rodzinnym mieście. Gry na fagocie uczył się
pod kierunkiem Grażyny Woć-Kowalik oraz Wiesława Kapronia. Dyplom średniej
szkoły muzycznej uzyskał w 1994 roku w Państwowej Szkole Muzycznej im.
Józefa Elsnera
w Warszawie w klasie fagotu dra hab. Artura Kasperka. W latach 1989-1993
uczęszczał
do
II Liceum Ogólnokształcącego im. Hetmana Jana Zamoyskiego do klasy o
profilu matematyczno-fizycznym. Od 1994
do 1999 roku studiował grę na
fagocie w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina
w Warszawie pod
kierunkiem prof. Bogumiła Gadawskiego. W maju 1999 roku zdobył
I Nagrodę na
Ogólnopolskim Konkursie
dla Oboistów
i Fagocistów w Sieradzu. W 1999 roku otrzymał stypendium ufundowane
przez The Boston Conservatory. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Suzanne Nelsen - fagot (Boston Symphony Orchestra)
oraz
Davida Ohaniana - kameralistyka (Canadian Brass oraz członek Boston
Symphony Orchestra).
W 1997 roku został przyjęty do Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie,
gdzie pracował jako fagocista i kontrafagocista przez okres sześciu lat.
W latach 1997-2002 współpracował
z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Filharmonią Narodową w
Warszawie, Chopin Academy Orchestra oraz Małą Filharmonią (Warszawa).
Brał udział w nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji. Pracował pod
batutą takich dyrygentów jak: Bassem Akiki,
Jacek Mirosław Błaszczyk, Piotr Borkowski, Tomasz Bugaj, Michel Camen,
Henryk Czyż, Gabriel Chmura, Agnieszka Duczmal, Krzesimir Dębski,
Przemysław Fiugajski, Walter Gugerbauer, Chikara Imamura, Maurice Jarre,
Kurt Masur, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Michał
Klauza, Paweł Kotla, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Enio
Morricone, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Grzegorz Nowak, Krzysztof
Penderecki, Paweł Przytocki, Sebastian Perłowski, Marek Pijarowski,
Wojciech Rajski, Wojciech Rodek, Jerzy Salwarowski, Andrzej Straszyński,
Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski. Praca w orkiestrach
dała mu możliwość występowania z wieloma wybitnymi solistami: Vadim
Brodski, Kaja Danczowska, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka,
Marek Drewnowski, Wanda Wiłkomirska, Bronisława Kawalla, Jerzy
Marchwiński, Leszek Możdżer, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa
Pobłocka, Regina Smendzianka, Aleksander Bunin, Justus Frantz, Nelson
Goerner, Olli Mustonen, Ryszard Karczykowski, Aleksandra Kurzak, José
Carreras, Montserrat Caballe, Isabelle Moretti, Tomasz Strahl, Daniel
Müller-Scott, Natalia Guttman; zespołami: Bajm, Manam, Perfect.
Koncertował we niemal wszystkich krajach Europy grając w największych
salach i na festiwalach muzycznych, m.in. w: Atenach, Barcelonie,
Birmingham, Dublinie, Düsseldorfie, Alte Oper we Frankfurcie, Istambule,
Kijowie, Kolonii, Kopenhadze, Royal Festival Hall w Londynie,
Norymberdze, Sztokholmie, Wilnie, Tonhalle w Zurichu,
Schleswig-Holstein.
Od 2002 roku jest solistą Orkiestry Opery Wrocławskiej. Równolegle
współpracuje
z orkiestrami NFM Leopoldinum oraz Wratislavia.
Lata 2003-2005 to okres Mistrzowskich Studiów Podyplomowych w Akademii
Muzycznej
im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, które odbywał pod kierunkiem
prof. dra hab. Czesława Klonowskiego. Od 2005 roku zatrudniony jest we
wrocławskiej Akademii Muzycznej. W latach 2017-2019 pełnił funkcję
Prodziekana Wydziału Instrumentalnego tejże Uczelni.
We wrześniu 2019 roku obronił pracę doktorską
napisaną pod kierunkiem naukowym
prof.
dra hab. Wojciecha Orawca (Gdańsk) pt.: "Podobieństwa i różnice w
technikach
gry
na fagocie i kontrafagocie systemu niemieckiego".
Jest założycielem
zespołu
ContraPianoDuet oraz Polskiego Kwartetu
Fagotowego,
którego działalność artystyczna
została zainaugurowana koncertem kameralnym
w Narodowym Forum Muzyki
we Wrocławiu w październiku 2020 roku.
Antoni Dąbrowski (współpraca z PKF)
Jest fagocistą młodego pokolenia, który
na stałe współpracuje z PKF. Naukę gry na fagocie rozpoczął w 2012
roku w Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych
I i II
stopnia im. Grażyny Bacewicz w Warszawie. Uczył się
w klasie Andrzeja Budejko
oraz prof. dra hab.
Grzegorza Dąbrowskiego - swojego ojca. Umiejętności doskonalił
na
kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Zbigniewa Płużka,
Leszka Wachnika, Arkadiusza
Adamczyka, Damiana Lipienia, Artura Kasperka,
Katarzynę Zdybel-Nam,
Sophie Dartigalongue oraz Matthiasa Racza.
Jest laureatem konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. Grand
Prix Konkursu Instrumentów Dętych im. Bolesława Strawy i Franciszka
Krzemińskiego w Lublinie.
Jako solista i kameralista koncertuje w kraju i za granicą. Wraz ze
Szkolną Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Sinfonia Iuventus im.
Jerzego Semkowa wykonał „Andante i rondo węgierskie” op. 35 C.M. von
Webera oraz „Koncert fagotowy” Michała Spisaka. Trzykrotnie został przyjęty do Polskiej Orkiestry
Młodzieżowej Lutosławski Youth Orchestra. Współpracuje także z
Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie oraz Polską Orkiestrą
Muzyki
Filmowej.
Obecnie studiuje w klasie prof. dra hab. Zbigniewa Płużka na
Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Michał Wawrzyniak (współpraca z PKF)
Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego
Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta
na stałe współpracuje z PKF. Jest laureatem wielu konkursów solowych i
kameralnych,
m.in.:
II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Sieradzu
(1996),
II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Bydgoszczy
(1996),
III nagrody na Drugim Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Fagotowych
w Poczdamie (1998).
Jako solista i kameralista koncertował z takimi zespołami jak: Orkiestra
Polskiego Radia
w Warszawie, Polska Filharmonia Kameralna, Varsovia Ensamble,
Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Leopoldinum, Wratislavia,
Hanseatica, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Warszawscy Soliści
Concerto Avenna oraz Camerata Vistula.
W trakcie bogatej działalności artystycznej występował z takimi
osobowościami jak: Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura,
Jerzy Maksymiuk, Lorin Maazel, Marc Minkowski, Christoph Eschenbach,
Christopher Hogwood, Valery Gergiev, John N. Axelrod, Rudolf Buchbinder,
Patrick Fournillier czy też Patrick Gallois.
W latach 1995–1996 był członkiem Orkiestry Warszawskiej Opery
Kameralnej. Od 1996 roku jest solistą Orkiestry Polskiego Radia w
Warszawie, a od 2003 roku również solistą Orkiestry Teatru Wielkiego –
Opery Narodowej.
Jest współzałożycielem kwintetu dętego Tempo Prima.